Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży Gdańsk 2025
16 kwietnia 2025 2025-04-16 14:37Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży Gdańsk 2025

W dniach 31 marca – 4 kwietnia w Gdańsku odbyło się kolejne spotkanie w ramach międzynarodowego projektu Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Uczniowie klas: 4TD i 4TI spotkali się z uczniami z partnerskiej (od 2018 roku) szkoły Johann Philipp-ReisSchule Friedberg.
W projekcie brali udział następujący nauczyciele: Alfreda Grabowska-Błońska – koordynator projektu z ramienia ZST, opiekunowie Małgorzata Pieniążek i Artur Bucior oraz koordynator z ramienia JPRS Friedberg Torsten Schöllner, opiekunowie Ewa Hund, Stefan Milk ze szkoły niemieckiej, a także animatorzy i koordynatorzy gdańskiej placówki kształceniowej Jakub Garsta, Patrycja Kaleczyc.
Poniżej relacja z wyjazdu z perspektywy uczniów.
Nasza podróż rozpoczęła się wczesnym rankiem o godzinie 4:45 na dworcu kolejowym w Leżajsku. O 5:10 wyjechaliśmy w kierunku Warszawy, niestety, na naszej trasie pojawiły się utrudnienia i pociąg był opóźniony o półtorej godziny. Na szczęście udało nam się przebukować bilety na pociąg do Gdańska na późniejszą godzinę, a Pendolinona nas poczekałoJ. Sama podróż Pendolino była bardzo przyjemna, była też nowym i bardzo ciekawym doświadczeniem. Po przyjeździe do Gdańska udaliśmy się na miejsce noclegu, którym był Dom Pojednania i Spotkań im. św. Maksymiliana Kolbe. Tutaj poznaliśmyanimatorów i koordynatorów – Panią Patrycję i Pana Jakuba, a następnie udaliśmy się na obiad, gdzie czekali na nas koledzy i koleżanki z Niemiec. Po obiedzie przeszliśmy do sali, w której zostały zorganizowane zabawy integracyjne. Rozmawiając z kolegami z Niemiec, wymienialiśmy uwagi na temat polskiego i niemieckiego szkolnictwa, co pomogło nam w integracji. O godzinie 18:00 udaliśmy się na pyszną kolację w formie szwedzkiego stołu. Po jej zakończeniu mieliśmy czas wolny, który postanowiliśmy z kolegami z Niemiec wykorzystać na wspólny spacer po Głównym i Starym Mieście.
Drugi dzień spotkania rozpoczęliśmyo godzinie 9:00 od śniadania, następnie wzięliśmy udział w grze terenowej, której polecenia zostały zapisane w języku polskim i języku niemieckim, a nasze zadanie polegało na wspólnym przetłumaczeniu poleceń i odpowiedzi na pytania. Po powrocie do ośrodka, podsumowaliśmy grę. Po obiedzie obejrzeliśmy dwa filmy historyczne na temat Stoczni Gdańskiej oraz początków Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”. Rozwiązanie quizu i omówienie udzielonych przez nas odpowiedzi było swoistym podsumowaniem tego etapu spotkania. Dzień zakończyliśmy pozaprogramowym spotkaniem integracyjnym z niemiecką grupą.
W środę, po śniadaniu, uczestniczyliśmy w animacji językowej. Głównym punktem tego dnia była wizyta w Stoczni Gdańskiej. Po drodze obejrzeliśmy fragmenty Muru Berlińskiego oraz muru Stoczni Gdańskiej – symbole zjednoczenia i wspólnej walki z komunizmem. Na miejscu przywitał nas Pan M. Terlikowski, który oprowadził nas po terenie Stoczni. Mieliśmy okazję zobaczyć ogromne suwnice, hale produkcyjne, poznaliśmy też informacje na temat współczesnej działalności stoczni. Dla nas – uczniów szkoły technicznej było to bardzo ciekawe i wartościowe doświadczenie. Nie zabrakło też informacji o ofertach pracy. Obiad zjedliśmy w Foodhall Gdańsk, a każdy z nas mógł wybrać danie z różnych stron świata. Następnie udaliśmy się do Europejskiego Centrum Solidarności, gdzie zwiedziliśmy wystawę stałą o NSZZ „Solidarność” oraz upadku systemu komunistycznego. Obejrzeliśmy wiele historycznych artefaktów, takich jak tablica z postulatami stoczniowców, kabina suwnicy Anny Walentynowicz oraz filmy i materiały pokazujące brutalne tłumienie strajków przez ówczesne władze. Dzień zakończył czas wolny, spędzony wspólnie z niemieckimi kolegami.
W czwartek, tradycyjnie po śniadaniuJ, mieliśmy zajęcia poruszające tematykę związków zawodowych i pracowniczych, podjęliśmy też temat 21 postulatów „Solidarności”. Naszym zadaniem było wskazanie tych nadal aktualnych. Po zajęciach przyszedł czas na zaprezentowanie szkół, w których uczymy się. W przygotowanych prezentacjach zawarliśmy programy nauczania, strukturę zajęć (głównie praktycznych), omówiliśmy systemy szkolnictwa. Do przygotowania prezentacji wykorzystaliśmy strony internetowe naszych szkół. Po obiedzie, kolejką SKM, udaliśmy się do Sopotu na spacer po molo. Tam też mieliśmy czas wolny na zwiedzanie i zakup pamiątek. Słynne sopockie molo wykorzystaliśmy do zrobienia wspólnych pamiątkowych zdjęć. Dzień zakończył integracyjny wieczór.
Po nieprzespanej nocy;), śniadaniu i ewaluacji projektu, pożegnaliśmy się z animatorami i kolegami z Niemiec, spacerem dotarliśmy na dworzec, z którego udaliśmy się w podróż powrotną – dużo przyjemniejszą, ponieważ odbyła się bezopóźnień.
Wymianę uważamy za jeden z najlepszych dotychczasowych wyjazdów i jedno z najlepszych wspomnień szkolnych. Mieliśmy okazję nie tylko poznać i zacieśnić więzy z kolegami z Niemiec, ale też poznać się lepiej z kolegami z klasy i nauczycielami. Jesteśmy pewni, że zawiązane w Gdańsku przyjaźnie przetrwają lata oraz mamy nadzieję, że w przyszłości spotkamy się ponownie.





















